niedziela, 9 czerwca 2013

Dolina Pięciu Stawów Polskich i Morskie Oko *Five Polish Ponds Valley and Maritime Eye in the Tatra Mountains

Magda:
Dziś chciałabym pokazać fotorelację jednej z moich wycieczek w Tatry. Wybraliśmy trasę do Morskiego Oka przez Dolinę Pięciu Stawów Polskich Świstową Czubę.

*Magda:
Today I want to show the photo story one of my trips to the Tatra mountains. We chose the route to the Maritime Eye lake through the Valley of Five Polish Ponds and Świstowa Czuba peak.

W drodze do Palenicy Białczańskiej musiałam zrobić kilka zdjęć. Przejrzystość powietrza tego dnia nie była idealna,  mimo to widoki zachwycały. Po pobudce o 5 rano i 2,5 godzinnej jeździe samochodem byliśmy nareszcie na miejscu. Potem spacerkiem asfaltową drogą dotarliśmy do Wodogrzmotów Mickiewicza.

*I had to take a few pictures on the way to Palenica Białczańska glade.
Transparency in the air  was not perfect on that day but we were delighted landscapes.
After waking up at 5 am and a 2.5 hour car ride we were finally in place. Then we went to the  Wodogrzmoty Mickiewicza waterfall.

Tutaj postanowiliśmy urozmaicić sobie drogę do Morskiego Oka i skierowaliśmy się w stronę Wielkiej Siklawy.

*Here we decided to spice up our way into the Maritime Eye and headed toward to the waterfall- Wielka Siklawa.

Na zdjęciach wyżej- widoki w drodze do Wielkiej Siklawy.

* In the above pictures- landscapes on the way to the Wielka Siklawa waterfall.

Wielka Siklawa to ok. 70 m kaskadowy wodospad, usytuowany na wysokości ok. 1580 m n.p.m. Jest częścią potoku Roztoka, który wypływa z Wielkiego Stawu Polskiego. Wodospad ponoć największe wrażenie sprawia latem, w pogodny dzień, ale po ulewnym deszczu. Przepływ wody jest wtedy ogromny, a krople wody odbijające się od skał, tworzą piękne tęczowe mgiełki. Nam nie było dane tego zobaczyć, ponieważ byliśmy tam we wrześniu, a wtedy ilość wody w całej Dolinie Pięciu Stawów jest mniejsza. Mimo to wodospad zrobił na nas wielkie wrażenie.

* Wielka Siklawa waterfall is about 70 meters cascading waterfall, situated at an altitude of 1580 AMSL. This waterfall is part of the stream- Roztoka who comes from Great Polish Pond. Waterfall supposedly makes the biggest impression in the summer, on a sunny day, but after heavy rain because water is then large and drops of water falling on rocks, form a beautiful rainbow mists. We have not seen this since we were there in September when the amount of water in the entire Valley of the Five Polish Ponds is less.  Despite this waterfall made ​​a great impression on us.

Idąc dalej minęliśmy wspomniany już Wielki Staw Polski i skierowaliśmy się w kierunku schroniska nad Przednim Stawem.

* Next we saw a Big  Polish pond and headed towards to the tourist shelter next to the Przedni Pond.

Kierując się w stronę Świstowej Czuby widzieliśmy helikopter TOPR-u i zrobiłam zbliżenie na  maleńkich (z naszej perspektywy) turystów, na przełęczy Krzyżne (2112 m n.p.m).

* When we walked in the peak - Świstowa Czuba we saw a helicopter TOPR and I photographed the tiny tourist (from our perspective) on Krzyżne - pass (2112 metres AMSL).

Na zdjęciach powyżej- kilka ujęć na Dolinę Roztoki, którą przemierzaliśmy oraz oddalająca się Dolina Pięciu Stawów.

*In the above pictures -the Roztoka Valley where we walked and Five  Polish Ponds Valley in the distance.

Widok na Tatry Bielskie ze Świstowej Czuby liczącej 1763 m n.p.m. Był to najwyższy punkt naszej wycieczki. Stąd skierowaliśmy się w kierunku Morskiego Oka.

* The landscape of the mountain range - Bielskie Tatras from Świstowa Czuba peak  (1763 metres AMSL). This was the highest place in our trip. From here we headed towards the Maritime Eye lake.

Widoki w drodze nad Morskie Oko.

* The landscpes on the way to Maritime Eye lake.

Kiedy dotarliśmy nad Morskie Oko pogoda nieco się zepsuła i chmury zasłoniły nam widok na otaczające jezioro szczyty. Warto było jednak zobaczyć to miejsce.
Morskie Oko zachwyca swoim pięknem. Spośród wszystkich akwenów jakie widzieliśmy, właśnie to jezioro sprawia największe wrażenie. Przede wszystkim dzięki zielononiebieskiej barwie wody, którą jezioro zawdzięcza żyjącym w nim sinicom. Urodę tego miejsca stanowią także ostro opadające zbocza Mięguszowieckich Szczytów. Nazwa Morskie Oko ponoć wywodzi się od wierzeń miejscowej ludności, jakoby jezioro to miało podziemne połączenie z Morzem Adriatyckim...
 Nasza wycieczka zakończyła się tutaj. W przyszłości na pewno  jeszcze tutaj wrócę, zmierzając nad Czarny Staw pod Rysami albo nawet na same Rysy:) Jeśli się uda, na pewno zamieszczę tutaj fotorelację z tej wyprawy:)

*Weather a bit spoiled when we came to the Maritime Eye and clouds obscured  peaks which surround the lake but it was a great experience to see this place.
Maritime Eye is surprisingly beautiful. Of all the lakes which we have seen this lake makes the biggest impression. The lake have beautiful green-blue color of the water because  there live specific cyanobacteria. Name - Maritime Eye supposedly derives from the beliefs of the local population, who say that the lake has a subterranean connection to the Adriatic Sea...
 Our tour ended up here. In the future for sure I come back here yet. I'll go to the Black Lake under Rysy Peak (2503 metres AMSL) or I will climb up to the Rysy peak:) If I will do this, I will post here photo story from this trip :)